dierens open

dierens open

Open NK in Dieren

Voor de 47ste keer werd in de maand in Dieren het Open Nederlands Kampioenschap (ONK) schaken gehouden. Dit jaar telde het, als ik het goed heb onthouden, 432 deelnemers - waaronder 33 vrouwen – in leeftijd variërend van 7 – 90 jaar. In de hoofdgroep speelden 9 grootmeesters en 50 anderen die dat nog hoopten te worden. Je ziet dit gezelschap rechts achter de hekken. De vlaggen symboliseren de nationaliteiten waaruit het was samengesteld.
Om de toernooien heen worden steeds meer aardige andere schaakactiviteiten georganiseerd, zoals een schaakpopquiz gepresenteerd door Dimitri Reinderman, de uiteindelijke winnaar van het ONK. En er werd o.a. door Hans Böhm commentaar gegeven op partijen en op de meeste dagen stond Erika Sziva er met haar boekhandel waar je prachtboeken kon kopen om bij de andere te zetten en soms stond er iemand anders met wat anders wat je ook al had en bijna elke dag was het zomer en mooi terrasweer.
Op de foto hieronder zie je de schakers die nog wel willen winnen,  maar die de hoop op een grootmeesterresultaat hebben opgegeven. Wie goed kijkt, kan Fred zien zitten.
Aan de voorste rij tafels zit een stel schakers dat zich voor het zesrondig toernooi voor spelers met een rating tot 1750 had ingeschreven. De foto geeft een vertekend beeld van de werkelijkheid,  want er deden behoorlijk veel basisschool-/onderbouwleerlingen mee. Niet elke ouwe lul vindt dat prettig, maar ik juich dat toe. De senioren wisten hun kansloze partij tegen mij toch nog in winst om te zetten, maar tegen mijn kleinkinderen scoorde ik 2½ uit 3.
Hier lijk ik te tobben en niet tevreden met mijn stelling, maar omdat mijn tegenstander nog niet heeft gerokeerd, pijnig ik mij het hoofd om een antwoord te vinden op de vraag hoe ik zijn centrum kan openbreken.

Bij Fred gaat het om de vraag:’kan ik mijn pion op e5 houden ?’
Bij zijn tegenstander: ‘hoe kan ik ‘m slaan?’
Hier doet Fred daar nog wat achteloos over, maar later zal hij daar spijt van krijgen.



Niet altijd is iemand wat ie lijkt.
De man rechts bijvoorbeeld, die met bril en baardje, is geen schaker maar veldwachter. Hij zit daar niet om een leuke pot te spelen, maar om de orde te bewaren.
Bij het ONK is het verboden te fotograferen. Wie foto’s wil maken moet zich melden bij de toernooileiding en krijgt dan, als het verzoek wordt ingewilligd, een geel hesje omgehangen ter bevestiging van zijn status. Die maatregel is natuurlijk genomen ter bescherming van de spelers in de hoofdgroep en niet om te voorkomen dat spelers met een TPR van rond de 1350 in hun concentratie worden gestoord.
Maar toen Joop foto’s van ons stond te maken, werd hij daarop aangesproken door deze onbezoldigde ordebewaarder en vervolgens aan de toernooileiding voorgeleid. Die had echter begrip voor Joop en daarom kunnen jullie deze foto’s bekijken.